Sunday, February 1, 2015

Garlic Rice ala Pizza Hut.

Assalamualaikum semua. Cantik, sihat dan segar hendaknya. Ok, ada yang suka makan 'Garlic Rice' di Pizza Hut tak atau nama penuhnya "tempura prawn garlic rice" ? Nak bagi resipi ni. Nak tak? Nak tak?

Resipi 'Garlic Rice' ni DS reka sendiri. Berdasarkan rasa 'Garlic Rice' yang member DS sukaaaa sangat makan. Namanya Ida. Favorite DS semestinya dari pasta lah.. Fettucine carbonara. Oh ya, di Sushi King pun ada juga dihidangkan menu ni.

DS dah cuba makan 'Garlic Rice' di Pizza Hut. Ok. Best & sedap. Memang menepati citrasa & tekak DS. Kadang-kadang rasa macam kurang garam pun yer juga. Nampak sangat dah makan berkali-kali kannn. Haha. Suka hati jer jadi pengkritik masakan orang lain. Kadang-kadang macam terlebih butter pun yer jugak. Tak puas hati punya pasal DS try buat sendiri. Yang pasti mmg rasa dia sebijik macam kat Pizza Hut tuh. Resipi ini DS cuba untuk buat se'simple' mungkin supaya lebih ramai yang boleh cuba resipi ni.

Ini resipinya. Selamat mencuba!!


Garlic Rice by Diyana Sakura.

Bahan-bahan.
1- Nasi putih (4 cawan)
2- Mentega (2 sudu besar)
3- Bawang putih (5 ulas dicincang)
4- Lobak merah ( 1/2 batang saiz sederhana dihiris panjang)
6- Sedikit garam (1/2 sudu kecil) & kiub ayam (1/8 kiub shj)

Cara-cara.
1- Masukkan mentega dalam kuali dan goreng bawang putih yang telah dicincang. Goreng sehingga naik bau & layu shj. Tak perlu sampai garing yer.
2- Masukkan hirisan lobak merah dan goreng sekejap utk sebatikan shj. Api sederhana yer.
3- Masukkan nasi dan kiub ayam. Kacau sebati dan masak sehingga keluar asap. Asap tu petanda nasi dah dimasak dengan sempurna. Tutup api dan seterusnya masukkan garam dan kacau sebati.
Siap utk dihidangkan!!

Semudah 1 2 3 jer kan. Garlic Rice di Pizza Hut ni rasa butter & bawang putih yg mild. Tu jerlah rasa nasi tu. Tapi.. Tapi.. Paling best sebab ada udang tempura pastu ada sayur.. Kalau rajin bolehlah pecahkan telur dan masukkan bahan-bahan lain yang korang suka.

Tips :
1. Make sure korang guna 'butter' yer.
2. Jikalau suka nasi goreng dgn sedikit berminyak, boleh lebihkan butter.


Datang mood rajin.. So meng 'love' kan lobak merah.

No comments:

Post a Comment